راههای تقویت املاء
اهمـیت نوشتن و نیـاز بـه صحیح نوشتن درون ایجاد ارتباط با دیگران بری پوشیده نیست. تزیین دور دفتر مشق کلاس اول درون همـین ارتباط از ابتدای آموزش رسمـی خواندن و نوشتن، تزیین دور دفتر مشق کلاس اول بـه کودکانمان مـیآموزیم کـه چگونـه بنویسیم وچه اقداماتی درون این باره انجام مـیدهیم که تا بتوانند آموختههای خود را درون موقعیتهای مختلف بـه کار گیرند. تزیین دور دفتر مشق کلاس اول مـهمترین ماده درسی کـه این وضعیت را بر عهده دارد، املای فارسی است.
املا درون لغت بـه معنی پر ، بر سر جمع گفتن، تقریر مطلبی که تا دیگری آن را بنویسد، است. درون زبان فارسی کلمـهای معادل املا و دیکته نداریم، ولی مـیتوانیم «از بر نویسی» یـا «گفتار نویسی» را جایگزین کلمـه املا یـا دیکته کنیم. منظور این هست که شخص گفتههای دیگران را بدون دیدن آن کلمات بنویسد
. با توجه بـه این کـه درس املا بنای علمـی درون یـادگیری سایر دروس هست و توجه بـه این مـهم، یکی از ضروریـات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمـیتواند راه گشای مشکلات آموزشی درون این درس باشد،
لذا درون این مجموعه سعی شده هست چندین روش متنوع و جالب به منظور املا و تصحیح آن ارائه شود. که تا از همـین ابتدای سال تحصیلی با یـاری اولیـا و آموزگاران درون افزایش توانمندی دانشآموزان تلاش شود.
1) املا بـه صورت گروهی. به این شکل کـه بچهها را بـه گروههای 5 یـا 6 نفره تقسیم مـیکنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه مـینویسد و در انتها بازخورد گروهی مـیدهیم و آن املا درون پوشـه کار گروهها قرار مـیگیرد.
2) هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود مـینویسد و ما املای همـه گروهها را جمعآوری کرده و مـیخوانیم و سپس یـا بهترین متن دیکته را بـه کل کلاس مـیگوییم و یـا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیـه کرده و به کل کلاس، دیکته مـیگوییم. درون این صورت متن دیکته را بچهها انتخاب کردهاند.
3) بچهها را گروهبندی مـیکنیم و سپس هر گروه متن دیکتهای را مـینویسد و برای گروه دیگر مـیخواند که تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه بـه گروه نام دیگر این دیکته است.
4) درون روش دیگر، باز بچهها بـه گروههای 5 یـا 6 نفره تقسیم مـیشوند. 10 کلمـه مـهم از درس انتخاب مـیکنیم و از بچهها درون گروهها مـیخواهیم کـه هر کدام جملهای را درون ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مـهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.
5) درون مواقعی کـه شاگردی ضعیف هست و درون املا پیشرفت چندانی ندارد، مـیتوان درون هنگام دیکته دانشآموز ضعیف را کنار دانشآموز قوی نشاند که تا بعضی از لغات را کـه برایش مشکل است، با م بنویسد. درون نتیجه دانشآموز ضعیف، هم آن لغت را بـه خوبی بـه ذهن مـیسپارد البته این روش نباید بـه طور تکرار و همـیشگی باشد.
6) درون هنگام تصحیح املا، معلم صحیح لغات را نمـینویسد و دانشآموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا مـیکنند و بعد ما بـه آن املا بازخورد مـیدهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط مـیکشیم و صحیح آن را بچهها مـینویسند و ما بـه صحیح نوشتن آنـها بازخورد مـیدهیم.
7) روش دیگر این هست که معلم بهتر هست متن دیکته را قبل از املا به منظور بچهها بخواند، ولی بچهها چیزی ننویسند و تنـها گوش دهند.
: تزیین دور دفتر مشق کلاس اول[کلاس اول نسترن - کار درون کلاس تزیین دور دفتر مشق کلاس اول]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 11 Sep 2018 02:27:00 +0000